Amikor Jézus Krisztus szüleiről hallunk, a legtöbben
általában az isteni irányvonal szerint közelítjük meg a történetüket. Az igazság
azonban az, hogy mindketten emberek voltak. Hús, vér, érző, szenvedő és szerető
emberek. Ugyanúgy megvoltak a mindennapi problémáik, mint nekünk.
A történetük már jóval azelőtt elkezdődött, hogy Isten által
Jézus a „képbe” került volna. József ugyanis szerette Máriát. Nem érdekből és
nem valamilyen számításból, egyszerűen szerelmes volt Máriába. És Mária is
szerelmes volt Józsefbe. Mivel társadalmi kötelékek sem álltak az útjukba, nem
volt akadálya a jegyességüknek és a házasságkötésüknek.
József, az ács… …vagy
mégsem?
A bibliai fordítások szerint József ács volt, és ezért lett
ács Jézus is, aki a hagyományok szerint folytatta apja mesterségét.
Ez azonban nem egészen így volt. A Biblia eredetileg görög
nyelven (egészen pontosan koiné görögül) íródott, és az ott jelölt szó nem
ácsot jelent, inkább olyan mesterembert, aki fával foglalkozik, és még inkább
olyat, aki építő. Modern szóval József valójában inkább építési vállalkozó
volt.
Ám ez csak az egyik értelmezése a szövegnek. A görögből
héberre fordított Bibliában József foglalkozását naggar szóval írják le, ami
mesterembert jelent, de jelenthet tanult embert is. Ez mindenesetre magyarázat
lehet arra, hogy miért beszélhetett később Jézus a templomban.
Mindez csak azért érdekes József és Mária szerelmének
történetében, mert érthetőbbé válnak József későbbi cselekedeti is. Nagyon úgy
tűnik, hogy József nem egy egyszerű, tanulatlan ács volt.
A „megcsalás”
Mária a házasságkötésük előtt az unokatestvérénél,
Erzsébetnél volt látogatóban, amikor megjelent neki Gábriel arkangyal. Az
angyal hírül adta neki, hogy a Szent Lélektől fogan és fiút szül majd, aki a
világ megváltója lesz. Az üdvtörténet szempontjából annyit még érdemes
megemlíteni, hogy ebben az időben Erzsébet már várandós fiával, a későbbi
Keresztelő Jánossal. Ő lesz az, aki Jézust majd bemeríti a Jordán vizébe. És a
szeplőtelen fogantatás meg is történik. És mire Mária hazaindul, már várandós
Jézussal.
A visszatérés
Mária tehát otthagyja Erzsébet házát és visszatér Názáretbe
a szüleihez és Józsefhez. Mária apját Hélinek, az anyját pedig Annának hívják.
Mindketten Júda – vagyis Dávid király - törzséhez tartoztak, ezért írhatták azt
később, hogy Jézus Dávid „fia”, vagyis olyan ember, aki Dávid királytól
származik.
Mindeközben József egy szerelmes férfi türelmetlenségével
várta jegyesét és folyvást építette a házat, amiben élni fognak. Ez is
alátámasztja azt, hogy valójában építőmester volt, és nem „csak” ács. Miközben
a házat építette, folyton Máriáról beszélt, és arról, ha megjön végre –
hónapokig távol volt – akkor összeházasodnak.
És Mária meg is jött. József pedig boldog volt. Mária, hogy
senki más ne hallhassa, valószínűleg a leendő közös otthonukban mondhatta el
Józsefnek, hogy várandós. És mit tett József?
Valószínűleg rettenetesen dühös és sértett volt. Pontosan
úgy, ahogy bármely más férfi lett volna a helyében. A szeretett nő elmegy az
unokatestvéréhez és mikor visszatér, közli, hogy gyermeket vár, aki nem tőle
van! És bizonnyal igaz, hiszen a házasságkötés előtt nem lehetett közöttük
intim kapcsolat. És Mária elő áll egy olyan sületlenséggel, mint az angyali
történet. Képzeljük el, mit érzett József! Nagy valószínűséggel néhány dolog
összetörhetett abban a házban, hiszen az álmait és a szerelmét döntötte romba
Mária vallomása. Nem tudjuk, hogyan zajlott le a beszélgetés, de valószínű,
hogy a végén József elzavarta Máriát, mert később az otthonában kereste fel
újra.
Ugyanakkor mérhetetlenül szenvedett, hiszen a lány élete
szerelme volt.
József, az EMBER
Mária a veszekedés után hazaszaladt, de otthon nem mondott
el semmit a szüleinek. Ezt több okból tette. És ez nem egy generációs ellentét
miatt volt, mint a mai tinédzserek esetében lenne.
Az egyik ok az volt, hogy nem tudta, hogyan is mondhatná el
azt, ami vele történt. Mert abban biztos lehetett, hogy a szülei pontosan úgy
reagálnának, mint a szerelme, József.
A második az lehetett, hogy szégyellte magát. Ő tudta
egyedül, mi történt, de erre nem volt semmilyen kézzel fogható bizonyítéka. Az
ő szava volt egyedül, ami „igazolta” a csodát.
A harmadik ok pedig az volt, hogy félt a törvénytől. Mert a
korabeli zsidótörvények szerint a házasságon kívüli testi kapcsolat büntetése –
megkövezés vagy más eszköz által – a halál volt.
Mária tehát félt. Nagyon félt. Mert a veszekedés után
kétsége sem volt arról, hogy József elmondja majd „mit tett”, és akkor ő
meghal. És nem tehetett ellene semmit.
Csakhogy József nem azt tette, amit Mária várt.
József szerette a lányt. Vele képzelte el az életét.
Gyötrődött az üres házban és végül úgy döntött, hogy a történtek ellenére is
feleségül veszi a lányt. Érzett magában annyi erőt, hogy a szeretett nő
gyerekét elfogadja még akkor is, ha az nem tőle születik. És annyira szerette a
lányt, hogy bármilyen árat megadott volna azért, hogy élhessen. Pontosan tudta,
hogy egy szavába kerülne és bosszút állhatna. De a szerelme erejével
felülemelkedett a sérelmén. Elment hát Máriáék házához, kihívatta a lányt és
elmondta neki, hogy történt, ami történt – ne feledjük, neki ekkor még nem
jelent meg az angyal – feleségül fogja venni és együtt élik le az életüket.
Jézus és testvérei
Sok keresztény kiáll amellett, hogy Jézusnak nem voltak testvérei
és Mária élete végéig megtartotta szüzességét. Noha, ennek az üdvtörténet
szempontjából nincs jelentősége. És ennek ellentmond maga a Biblia is. Mégpedig
ott, amikor Jézus a templomban tanít és a Názáretiek ezt kérdezik: „Honnan van
ebben ez a bölcsesség és csodatévő erő? Nem az ács fia ez? Nem Máriának
(héberül Mirjámnak) hívják az anyját, Jakabnak, Józsefnek, Simonnak és Júdásnak
a testvéreit? És nem itt élnek-e a nőtestvérei is mind?” Ráadásul az eredeti
szövegben ezt a fiútestvéreknél az adelphoi kifejezéssel jelölik, ami saját,
vér szerinti férfitestvért jelent. A lánytestvérei esetében pedig az adeplhai
szót használják, ami a saját nőtestvért jelenti. És semmiképpen nem
unokatestvért, hogy sokan magyarázzák.
Ennek alapján tehát szinte bizonyos, hogy Mária és József
szerelme Jézus születését követően sem tört meg, sőt, inkább beteljesedett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése